נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

הכירו את הטרנד העולה: יהלומי מעבדה

יהלום ראשית

מה עולה בראשכם כאשר אתם חושבים על יהלומים? סביר להניח כי יהלומים מעוררים בכם מחשבות על יוקרה, עושר ובעיקר – דימוי של היהלום כמוצר כמעט בלתי מושג, עקב עלותו הגבוהה ותהליך הייצור היקר והארוך. עד הזמן האחרון זו אכן הייתה המציאות של שוק היהלומים, עד כניסתם של יהלומי המעבדה לתמונה. כעת, כל אדם יכול לרכוש יהלום שיוצר בתנאי מעבדה, ואף במחיר נמוך פי כמה מונים. אך אל תמהרו להסיק מסקנות שגויות: יהלום מעבדה בהחלט אינו נופל מאיכותו מיהלום רגיל, ואף משתווה אליו. כאשר האיכות זהה, הליך הייצור אקולוגי והמחיר נמוך לאין שעור, קשה להצביע על סיבות שמניחות את הדעת לרכישת יהלום רגיל.    

 

האובססיה העולמית ליהלומים

"יהלומים הם חבריה הטובים ביותר של האישה", שרה מרילין מונרו בשנת 1953, בסרט "גברים מעדיפים בלונדיניות". לנו כבר ברור ממזמן כי יהלומים אינה נחלתה הבלעדית של האישה וכי גברים בהחלט לא מעדיפים רק בלונדיניות, אך המיתוס האגדי סביב יהלומים עוד חי וקיים. יהלומים הם ללא ספק סמל סטטוס ליוקרה ולפאר, וכמובן – סמל רומנטי להצעת נישואין מרגשת. אך יחד עם המעמד הגבוה של היהלומים מגיעה גם הבעיה העיקרית: המחיר. תכשיטי יהלומים רגילים עשויים לעלות אלפי ועד עשרות אלפי שקלים. על אף האהבה הגדולה שהציבור הרחב רוחש להם, ידם של רוב האנשים אינה משגת ברכישתם ועל כן יהלומים נותרים בגדר חלום רחוק ומתוק. עם השנים, התגלו גם הבעיות האקולוגיות והמוסריות ברכישת יהלומים, אך בהיעדר תחליף הולם, האובססיה אליהם לא פחתה. עם פריצת יהלומי המעבדה לשוק בשנים האחרונות, נראה כי סוף סוף נמצאה אלטרנטיבה ראויה ליהלומים הרגילים.

 

למה לבחור ביהלומי מעבדה?

ראשית, חשוב להכיר את הליך הייצור של יהלום רגיל. כידוע, יהלום רגיל הוא משאב טבעי, שנכרת בחציבה ממושכת במשטחי כרייה. עקב הביקוש העולה ליהלומים, ישנה עלייה בניצול המשאבים הטבעיים הקיימים, כך שיהלומים אינם נוצרים במהירות מספקת על מנת להשביע את התיאבון האדיר שיש אליהם ברחבי העולם. זוהי פגיעה קשה במערכת האקולוגית שלנו, והיא לא מסתכמת רק בפגיעה בטבע: עם השנים, הביקוש ליהלומים גבר כל כך, עד שחברות רבות שפועלות ביבשת אפריקה, בחרו לנקוט בתנאי העסקה מחפירים כלפי העובדים הכוללים ניצול, אלימות ועבדות, על מנת שתהליך הכרייה יהיה מהיר יותר ויעיל יותר. כך מסתמן, שרכישת יהלומים אינה כרוכה רק בעלות כספית גבוהה – אלא גם בעלות מוסרית.

בגלל סיבות אלה, יהלומי המעבדה מהווים בשורה חשובה מאוד לשוק היהלומים: לא עוד יהלום יקר שהליך הייצור שלו מפוקפק – אלא יהלום שאיכותו הגבוהה זהה לחלוטין לזו של יהלום טבעי, מחירו הוגן והוא אינו בעל השלכות סביבתיות קשות, אם בכלל.

הליך הייצור של יהלומי מעבדה

על מנת לייצר יהלומי מעבדה, עליהם להיות מיוצרים במעבדה איכותית ומצוידת, שתפוקתה היחידה היא היהלומים. המעבדה בעצם מדמה את התנאים שבו היהלומים מיוצר בטבע, באמצעות טמפרטורה ולחץ גבוהים, ובכך מייצרת סביבה אופטימלית לייצור היהלום שאף מזרזת את הליך הייצור. בסופו של דבר, הליך הייצור של יהלום קטן אינו נמשך יותר מכמה שבועות.

ישנן שתי דרכים לייצר יהלום מלאכותי בתנאי מעבדה:

שיטה ראשונה, הינה שיטת ה-  .CVD – Chemical Vapor Deposition

שיטה זו היא השיטה המובילה לייצור יהלומי גדולים יותר. ההליך המדובר הוא הליך של אידוי תערובת גזים המכילים אטומי פחמן, באמצעות טמפרטורה של 800 מעלות. יתרון ברור בהליך זה היא שליטתו של עובד המעבדה בכמות האדים הרעילים הנפלטת, שהופכת את השיטה הזו לידידותית יותר כלפי הסביבה.

השיטה השנייה, הינה שיטת ה- HPHT – High Pressure High Temperature.

ההליך בשיטה זו אינו הליך של אידוי, אלא הליך של לחץ גבוה באמצעות טמפרטורה של כ- 1500 מעלות, שמוביל להתכת המתכת לזיקוקה לכדי פחמן טהור שממנו מופקים היהלומים. שיטה זו הינה השיטה הוותיקה יותר, והיא מוכיחה את יעילותה הרבה.

לאחר שהיהלום הגולמי מוכן, הוא עובר ליטוש. בשלב זה, הליטוש והחיתוך ביהלום המעבדה נעשים בדיוק כפי שהם נעשים ביהלום הרגיל. התוצר המוגמר זהה לחלוטין ליהלום רגיל, ואפילו יהלומן ותיק לא יצליח לזהות יהלום רגיל אל מול יהלום מעבדה. התוצאה היא יהלום יפהפה עם כל האיכויות שיש ליהלום רגיל, שהדרך היחידה שבה ניתן לוודא את מקורו – מעבדה או מחצבה – היא באמצעות בדיקת מעבדה דקדקנית במיוחד.

יהלום

יהלומי המעבדה כטרנד מתפתח

לא מעט עסקים הבחינו בפוטנציאל הכלכלי, האקולוגי והמוסרי של יהלומי מעבדה, וכעת ניתן להצביע על עוד ועוד בתי עסק שמוקדשים לייצור ולמכירה של יהלומי מעבדה בלבד. בשורתם של יהלומי המעבדה הולכת ומתרחבת, במיוחד כאשר קשה לערער על האיכות הגבוהה של היהלומים, על יופיים המרהיב והמחיר מעורר ההשתאות. עם זאת, כצרכנים עלינו לשמור על זהירות – במעמד הרכישה עלינו לדרוש תעודה גמולוגית מבית העסק (תעודה המכילה את כל המידע הקיים על היהלום, "תעודת הזהות שלו") כדי לספק לנו אסמכתא לכך שרכשנו מוצר איכותי ועמיד, כפי שיהלום אמור להיות.

המותג Green Diamonds – גרין דיימונדס הישראלי הוא דוגמה מובהקת לאחד מהעסקים שהובילו את מהפכת יהלומי המעבדה בישראל. בית העסק, שנמצא בבורסת היהלומים, מתאר את החשיבות העצומה שיש ליהלומי מעבדה: "כיום בעזרת הטכנולוגיה המהפכנית ניתן לייצר יהלומים בתנאי מעבדה אשר זהים לחלוטין במראה ובתכונות הכימיות לאחיהם היהלום הטבעי, בשל התפתחות טכנולוגית שהייתה בתקופה האחרונה מחיר הייצור הפך למסחרי ולמעשה כיום כל אחת יכולה להתהדר בתכשיטי זהב ויהלומים ולשלם מחירים נמוכים בכ-80% מהמחיר הישן".

גרין דיימונדס מציידים את לקוחותיהם בתעודת אחריות ותעודה גמולוגית, ומתחייבים למחירים הוגנים עבור מוצרים איכותיים במיוחד. ניתן לראות בקטלוג העסק קו מרשים של מוצרים יפהפיים שמשובצים ביהלומי מעבדה: טבעות אירוסין, שרשראות יהלומים, צמידי טניס, עגילי יהלומים וטבעות יהלומים. התכשיטים עוצרי נשימה, ומחירם עוד יותר – כעת ברור שההנאה של רכישת תכשיט משובץ יהלום אינה שמורה יותר רק לעשירים ביותר.

אכן, מדובר בתופעה משמחת ביותר. נראה שעם השנים אנו צוברים ידע ומדע שהופכים את הבחירות שלנו כצרכנים להרבה יותר מדויקות וחכמות, ולא פחות חשוב – הצרכנות שלנו נהיית צרכנות אחראית ומפוקחת, שמסרבת לשלם מחירים מופקעים ולצרוך מוצרים שהליך הייצור שלהם מזיק לעולם ולסביבה. בזכות מותגים כמו גרין דיימונדס, האופציה לרכישת יהלום עולה על הפרק ולא מדובר עוד בחלום רחוק. לא נראה שיש איזושהי סיבה רציונלית לרכוש יהלום שאינו פרי מעבדה, כי בסופו של דבר – כאשר נעניק לאהובינו את תכשיט היהלום שרכשנו בעבורם, הם ישתאו בזכות יופיו האדיר של היהלום ומשמעותו הסנטימנטלית, והליך ייצורו לא יהיה אלא פרט שולי בעברו.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא אופנה