נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

נכות נפשית בצבא

השירות הצבאי אינו פשוט עבור כולם. עבור חלק מהצעירים, מדובר בתקופה מטלטלת מאוד. הריחוק מהבית, המעבר לתנאים לא נוחים וההתמודדות עם מסגרת נוקשה שדרישותיה גבוהות, עשויים לעורר קושי נפשי בקרב החייל. לצערנו, הקושי הנפשי שהחייל מתמודד עמו, לעיתים יכול להתפרץ בצורה של הפרעה או מחלה נפשית, ובכך לפגום בצורה משמעותית באיכות חייו ויכולתו לתפקד מול אתגרי היום-יום. התפרצות הפרעות נפשיות במהלך הצבא או בעקבותיו בהחלט יכולות להוות עילה לתביעה לשם ההכרה בנכותו הנפשית של החייל, אך צריך להתכונן מראש לכך שמדובר בהליך מורכב שמצריך לא מעט מאמץ וניירת.

 

האתגרים הנפשיים בצה"ל

כאמור, השירות הצבאי יכול להוות עבור אנשים מסוימים מקור ללחץ, מתח נפשי ופחדים. לעיתים הקשיים האלו מחמירים לכדי פגיעה נפשית המערערת את יסודות חייו של החייל. חשוב לדעת כי צה"ל לוקח ברצינות את החוויה האישית של החייל – גם אם החייל לא נדרש לחוות מצבים קיצוניים במיוחד בצבא, אין הדבר אומר שפגיעתו הנפשית אינה מוצדקת.  משרד הביטחון מכיר בכך שהקושי הנפשי אינו שמור ללוחמים קרביים בלבד, וכי אפילו חייל בשירות צבאי רגיל יכול לחוות קושי עצום מהמסגרת הצבאית הנורמטיבית.
במקרים מסוימים, מדובר ב"טריגר" שעלול להציף את הקשיים הנפשיים בקרב החייל, כמו אירוע קיצוני או מראות מזעזעים. יחד עם זאת, ישנה הבנה שפגיעה נפשית חמורה נגרמת לא רק בעקבות אירוע ספציפי, אלא יכולה להיגרם גם בעקבות תקופה ארוכה ומתוחה, המורטת את עצבי החייל. גם אם הקושי הנפשי מתפרץ לאחר סיום השירות הצבאי, החייל הוא בעל עילת תביעה אם הסיבה לקשייו מקורה בשירותו הצבאי. כמובן, גם חיילי קבע ומילואים זכאים להגיש תביעה, ולא רק חייל חובה.

 

הליך תביעת משרד הביטחון

הגשת הבקשה להכרה בנכות נפשית היא קשה ומורכבת. קודם כל, לעיתים רבות מקור הפגיעה הנפשית טמון בכלל בסיבות גנטיות, ומקורן אינו בשירות הצבאית. שנית, קשה לשים את האצבע על תחילתה של ההפרעה הנפשית בשל חמקמקותה והחוסר בהגדרות ברורות.

לשם תביעת הנכות, יש לפנות לאגף השיקום של משרד הביטחון על מנת שיאשר את הבקשה, לאחר ביצוע בדיקת רקע רפואית דקדקנית. לאחר מכן, יופנה החייל לקבלת חוות דעת פסיכיאטרית שתכריע אם יש קשר בין השירות הצבאי לנכות, ותשפיע על החלטת הוועדה הרפואית בנוגע למתן מעמד הנכות ותנאיה.

אם אתם חשים כי השירות הצבאי פגע ביציבות הנפשית שלכם בצורה חמורה, אל תהססו להיוועץ עמנו. במידת הצורך נעמוד לצדכם לאורך כל התהליך לשם השגת הפיצויים המגיעים לכם. פיצויי נכות יכולים להסתכם בסכומים כספיים גדולים, שעשויים להקל מאוד על חייכם ועל ההתמודדות עם אתגרי היומיום. ההיעזרות בעורך דין נכי צה"ל תקל על ההתמודדות עם המערכת הבירוקרטית והמתסכלת ותשפר משמעותית את הסיכויים שלכם להצליח.

בעיה נפשית במוח

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין
עורך דין פלילי
כמה עולה עורך דין פלילי?

כאשר אתה עומד בפני אישום פלילי, אחת ההחלטות הקריטיות ביותר שתצטרך לקבל היא שכירת עורך דין פלילי מיומן שייצג