נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מכללות לדתיות ולחרדיות

מכללות אורתודוכסיות

בשנים האחרונות הפכו שלוחות חרדיות ומכללות חרדיות למחזה נפוץ בשוק ההשכלה הגבוהה בישראל, ומושכים אליהם סטודנטיות רבות, מהמגזר החרדי אך גם מהמגזר הדתי. מה מיוחד במכללות לחרדיות ומה מאפיין אותן? במגזר הדתי והחרדי, נשים פעמים רבות מוצאות את עצמן בסיטואציה של דילמה רגשית לא פשוטה.

הן יכולות ורוצות להתפתח, לרכוש השכלה ומקצוע, אך הלימודים המעורבים בקמפוסים בעלי אופי חילוני על כל המשתמע מכך, לא תמיד מתאימים להן – הן בבחינת התכנים הלימודיים והן בבחינת תנאי הלמידה. את הדילמה הזו מבקשים לפתור מסלולי לימודים לחרדיות.

 

מה מאפיין מכללה לחרדיות או מסלול לימודים לחרדיות?

קודם כל ישנו המאפיין הברור ביותר – במכללה חרדית, בשלוחה חרדית או במסלול לימוד לחרדיות, הלימודים מתקיימים בקרב נשים בלבד. מלבד האספקט ההלכתי, גם לנשים מהמגזר הדתי, המורגלות בלמידה בסביבה נשית, יש בכך יתרון, מה שמוביל גם נשים מהמגזר הדתי לאומי לבחור במכללה חרדית.

שנית, מסלולי לימוד במכללות חרדיות לרוב יהיו פרקטיים ומיועדים לרכישת מקצוע, ולא תמצאי בהם לימודים תיאורטיים להשכלה כללית בלבד. שלישית, מסלולים המיועדים לנשים חרדיות יתחשבו בצרכי החיים של האישה החרדית, כלומר יותאמו לסדר יום עמוס במיוחד של אישה המשלבת פרנסה, משפחה ולימודים.

 

מה היתרונות שמציעה מכללה חרדית?

מכללה חרדית או מסלולים שייעודם לנשים חרדיות, ממוקדת בצרכיה של האישה החרדית. לאישה החרדית מאפיינים השונים מהפרופיל של סטודנטית חילונית. השתיים, גם אם יהיו באותו גיל, לרוב לא יהיו באותו מקום בחיים. סטודנטית חילונית תהיה בדרך כלל ללא משפחה בשלב רכישת המקצוע, וגם אם תשלב עבודה ולימודים, הרי שהעבודה תתאים ללימודים. אצל האישה החרדית הצרכים הם בדיוק הפוכים.

פעמים רבות בהגיעה לתואר ראשון הסטודנטית החרדית היא כבר אם לילדים, כך שאין לה דקה מיותרת לבזבז. במסלולי לימוד המיועדים לחרדיות מבינים זאת, ויוצרים מסלולים אפקטיביים מבלי להתפשר על מקצועיות. אלה יהיו מסלולים של יום או יומיים בשבוע, בשעות מאוחרות המתאימות לנשים עובדות.

 

איך מתאפשרים כל התנאים של מכללה, במסלולים לחרדיות?

אם את מחפשת לימודים איכותיים, כדאי לוודא שמלבד בשיעורים עצמם, גם הקמפוס שבו תלמדי יהיה עם תשתית שתאפשר זאת – ספרייה, כיתות מחשבים, קפיטריות. השירות של חוי ארנפלד, למשל, מאפשר לנשים ללמוד בכיתות נפרדות במכללות שלרוב מזוהות עם הציבור הדתי, ובכך מאפשר לסטודנטיות ליהנות מכל השירותים שמציעה מכללה, לרבות כמובן מיטב המרצים וההנחיה האקדמית, אך בקבוצה הומוגנית, עם תמיכה בצרכים הייחודיים שלהן כנשים חרדיות.

 

איזו מעטפת ניתנת לתלמידות במסלולי לימוד אלה?

במסגרת מסלולי הלימוד הייעודיים לנשים חרדיות, פעמים רבות תהיה רכזת מיוחדת לתוכנית שתטפל בבעיות ייחודיות של סטודנטיות חרדיות, ובמסגרת מערכת השעות ישנה התחשבות במועדים מיוחדים כגון צומות. בנוסף, במסלולים כמו אלה שמציעה חוי ארנפלד, סגל המרצים מקבל הדרכה על מאפייני התלמידות ועל הצרכים שלהן, על מנת להקל את המפגש בין הסטודנטיות ובין האקדמיה.

מכללות אורתודוכסיות

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא כללי