נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה זה חוק שכירות הוגנת וכמה דוגמאות

שכר דירה

בישראל מתגוררים כיום מיליוני אזרחים בשכירות. חלקם עושים זאת באופן זמני, וחלקם יישארו כך עד סוף חייהם. חוק השכירות ההוגנת נועד לעשות סדר בשוק השכירות הפרוע בישראל, וליצור הגנה חוקית על זכויות השוכרים. החוק מבהיר מהם החובות של כל אחד מהצדדים בתהליך השכירות, ומונע מצב בו בעל הדירה יכול לנסח את חוזה הדירה באופן פוגעני. להלן מספר דוגמאות מהחוק.

 

באחריות מי לתקן את הנזקים לדירה?

אחת ההוצאות העיקריות של בעלי דירה אשר משכירים אותה למגורים, היא התיקונים הקטנים אשר נדרשים בכל בית. תיקונים אלו, היו יכולים בעבר להיות מגולגלים על שוכרי הדירה עצמם, כתנאי לכך שהדירה תמשיך להיות מושכרת להם. בין אם מדובר על הרס של הצנרת בבית, או על פגיעה במכשור וריהוט, כל עוד הנזק נובע משחיקה ארוכת שנים, ולא מפעולה בלתי סבירה של השוכרים, התיקון על פי חוק שכירות הוגנת צריך להיות על חשבון ובאחריות בעל הדירה. במידה ובעל הדירה ימעל באחריותו זו, יוכל השוכר להזמין בעלי מקצוע לתיקון הנזק באופן עצמאי, ולהוריד את עלות עבודתם מתשלום שכר הדירה החודשי שלו, בלי שלבעל הדירה תהיה יכולת לטעון בעקבות כך להפרת חוזה. תוכלו למצוא מידע נוסף באתר הומי ביטוחים.

 

מהי דירה ראויה למגורים?

אחד מעיקרי החוק, והחלק שהיה תחת דיון ציבורי ער וויכוח פוליטי סוער, הוא הגדרת דירה ראויה למגורים. עד היום, כל דירה היה אפשר להשכיר. היא לא הייתה חייבת להיות עם קירות, גג, או תשתית מינימאלית, כל עוד בעל הדירה היה מעוניין להשכיר אותה, והיה מוצא שוכרים, הוא היה יכול לקבל ממנה שכר דירה באופן קבוע. החוק שינה זאת, והפך את השכרת הדירות למסודרת יותר. היום, אם אין לדירה תשתית מינימלית, הכוללת חיבור לחשמל, מי וביוב, ללא תקלות במערכות אלו, גם אם כבר נחתם החוזה, השוכר פשוט יכול לקחת את הרגלים וללכת, בלי לשלם אפילו שקל אחד נוסף. הוויכוח סביב הסעיף הזה היה מאחר ורבים תפסו אותו כנוגד את רוח השוק החופשי, וכפגיעה בזכותם של שוכרים ומשכירים כאחד לסחור ביניהם בדירות באופן חופשי.

 

מי האחראי על תשלומים נוספים על הנכס?

חוק שכירות הוגנת הגדיר גם את האחריות על תשלומים נוספים על הדירה, ומחייב למעשה את בעל הדירה לשאת ברובם. ביטוח הדירה למשל, אשר נועד להגן על המבנה מפני נזקים כמו שריפות או הצפות, הוא עכשיו באחריות ועל חשבון בעל הבית באופן בלעדי, בלי שניתן לשנות זאת בחוזה הדירה. נוסף על כך, במידה ובעל הדירה מצא את השוכרים החדשים שלו באמצעות מתווך דירות, העלות על דמי התיווך תהיה על חשבון בעל הבית, ובשום אופן לא על המשכירים החדשים כפי שהיה נהוג עד כה.

 

חתימה על מסמך

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא נדלן