נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

החזר מס שבח – מה זה וכיצד מקבלים אותו?

Alexas_Fotos / Pixabay

מס שבח הוא מס שמוטל על בעל נכסי מקרקעין המועמדים למכירה, או מי שמוכר את המניות שלו באיגוד המקרקעין. המונח "מס שבח" נטבע מלשון השבחה- ההפרש בין מחירי הקנייה הראשונית לבין הרכישה של הנכס על ידי מי שמחזיק בו בהווה, ולאחר שקוזזו הוצאות הרכישה וההשבחה של הנכס.

בשנת 2014 חלה תפנית, כאשר החלו להטיל החמרות הקשורות במס השבח. ההחמרות הללו הובילו לצמצום מקבלי הפטור ממס זה, ולכן אנשים שילמו לעתים מס עודף. כיום ניתן לבדוק את הזכאות להחזרי מס שבח, אשר נרשמת בכפוף להקלות ותנאים מסוימים.

 

מי זכאי לקבלת החזר מס שבח?

מי שזכאי להחזרי מס שבח הוא מי שביצע עסקת נדל"ן בשנים האחרונות, ושילם עבורה מס רכישה גבוה יותר ממה שאמור היה בפועל.  בעלי נכסי מקרקעין רבים גילו ששילמו מס שבח עודף במסגרת עסקאות נדל"ן, בהן הנכס נמכר במחיר גבוה יותר מהמחיר בו הוא נקנה.

הגבייה העודפת מצמצמת את הרווח הפוטנציאלי שבמכירת הנכס, מאחר וצריך לחלוק אותו בין תשלום לרשויות המס לבין אגרות ועלויות של תיקונים מכניים. על כן, כדאי לבצע בדיקה על מס השבח שאתם משלמים מהר ככל שיהיה. גם אם העסקה כבר נחתמה וגיליתם שהמס העודף נגבה, בדקו את זכאותכם להחזר מס שבח, וכך תתאפשר קבלה רטרואקטיבית של ההפרש.

 

הגשת בקשה להחזרי מס שבח

את הבדיקה להחזרי מס שבח ניתן לבצע במספר דרכים:

  • הגשת הבקשה ישירות לרשות המיסים- אנשים בעלי בקיאות בחוקים ובתקנות המצויות בעולם המיסים, שיש להם סבלנות וזמן פנוי, יוכלו להגיש את הבקשה להחזרי מס ישירות דרך האתר של רשות המיסים.
  • פנייה ליועץ מס\ רואה חשבון- אחד מהשניים יוכל להתנהל באופן ישיר לרשות המיסים, ולנהל מולם את הבקשה עבורכם.
  • הגשת בקשה להחזרי מס דרך חברה ייעודית- בשנים האחרונות קמו מני חברות שמתמחות בהחזרי מס. הסגל שלהן הוא מגוון ומקצועי, מה שמבטיח ידע רב וניסיון. אותן החברות מספקות ליווי צמוד, ובדומה ליועץ מס ולרואי חשבון, מטפלות בבקשה על בוריה.

 

מי פטור ממס שבח?

ישנם מקרים בהם יתקבל פטור מלא או חלקי מתשלומי מס השבח. ראשית, התנאי הבסיסי ביותר לזכאות הינו שיש בבעלות האדם דירת מגורים, או לחלופין דירה שחכר במשך יותר מ25 שנים. מעבר לכך, אלו הם מי שיהיו פטורים מתשלום מס שבח:

  • אדם המחזיק בזכות על הדירה לפחות 18 חודשים טרם מכירתה, יקבל פטור מלא ממס שבח.
  • אדם שקיבל בירושה דירה, והוא צאצאו הישיר של מי שהוריש לו אותה, יקבל פטור מלא ממס שבח (בהנחה וברשות המוריש היה רק נכס אחד והוא הדירה).

 

מקרים נוספים עשויים לזכות בפטור מס שבח חלקי.

מחשבון ולפטופ

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא נדלן