המדריך המלא על דיאטת צום לסירוגין

כולנו חפצים בחיים בריאים יותר, אך לדעת איך לעשות זאת ומאיפה להתחיל זה רחוק מלהיות קל.

אף אחד לא רוצה ליפול למלכודת של דיאטות אופנתיות, ולכן חשוב להתאים את השיטה והדיאטה ליכולות ולצרכים של הגוף.

האם כדאי לשים יותר לב לעיתוי של הארוחות?

האם בריא לדלג על ארוחות?

״צום לסירוגין״ היא שיטת דיאטה הנותנת מענה לשאלות הללו.

אנשים רבים מצאו דיאטה זו כיעילה להורדה במשקל, מטיבה עם בריאותם ומפחיתה סיכוי למחלות.

לפניכם המדריך המלא.

 

דיאטת צום לסירוגין – נעים להכיר

צום לסירוגין היא שיטה הכוללת בתוכה מספר אסטרטגיות אכילה כאשר כולן מתמקדות בתזמון של האכילה כדי למקסם את האופן שהגוף שלך מעבד את המזון. הרעיון הכללי הוא שאתה שולט על משך הזמן שהגוף נמצא במצב ״מוזן״ (זמן האכילה וכמה שעות לאחר מכן) לעומת מצב ״צום״ (השעות שלאחר המצב ה״מוזן״). שליטה זו משיגה מנגנון השולט בעקביות במהירות שריפת הקלוריות.

 

צום לסירוגין – חדשה ישנה

נכון, מדובר בשיטה יחסית חדשה שמדוברת לאחרונה הרבה, אך אם מסתכלים במונחי היסטוריה, נמצא שצום כדרך חיים היה מאז ומתמיד. הציידים-לקטים נהגו להתקיים בעולם של מחסור במזון. הם עברו מחזורים שלמים של סעודות קבועות לעומת זמן רב ללא כל מזון. מערכת העיכול שלהם התרגלה לעבד ארוחות גדולות לאחר ולפני צומות ארוכים.

מכיוון שארוחה הייתה דבר נדיר ונחשק, הצומות קיבלו לאורך ההיסטוריה חשיבות דתית ומשיחית (למשל בנצרות, איסלאם, בודהיזם ויהדות). עד היום, מדעי התזונה עוסקים באינסוף מחקרים אשר נועדו לזקק את החשיבות הבריאותית של הצום – באיזה מינון, באילו תקופות ואיך בדיוק זה משפיע.

 

שיטות הצום לסירוגין

כאמור, צום לסירוגין היא תורה שלמה והיא מחולקת למספר שיטות:

 

שיטת 16/8

זוהי השיטה הכי נפוצה, ושגם מצטיירת כהכי נוחה. הרעיון הוא לאכול חופשי במשך 8 שעות, ואז לצום במשך 16 שעות. אין שום מחויבות מתי בדיוק יהיה חלון הזמן הזה, וכל אחד מתאים זאת לפי אורח החיים שלו. רוב האנשים נוטים לאכול בשעות היום (12:00 עד 20:00) ואז לצום בלילה, בבוקר המוקדם ובערב המאוחר. שיטה זו פשוטה למעקב ודורשת שינוי לא גדול באורח החיים הקיים.

 

שיטת הלוחם (Warrior Diet)

שיטה זו נקראת גם שיטת ה-20/4, והיא כבר יותר מחמירה מקודמתה. הרעיון הוא לאכול במשך 4 שעות ביממה, ובשאר הזמן לצום. שיטה זו נקראת ״דיאטת הלוחם״ מכיוון שהיא מתמקדת בהפיכת השומן לשרירים ועל כן יותר מתאימה לספורטאים. ההמלצה היא לאכול הרבה ירקות, מיצים וחלבונים.

 

יום כן, יום לא

אם המניע העיקרי לשימוש בצום לסירוגין הוא ירידה במשקל, שיטת היום כן יום לא היא האידיאלית. בסיס השיטה הוא שבמהלך יום אחד אוכלים כמות קלוריות שקצת גבוהה יותר מיום ממוצע, ואילו ביום שלאחריו צמים לגמרי. כך שבמצטבר מדובר בצריכת קלוריות קטנה באופן משמעותי יותר לגוף. החיסרון של שיטה זו שהמעקב אחרי צריכת הקלוריות עלול להיות מאוד מייגע, ולעיתים הרעב יהיה קשה מאוד.

 

צלחת וסכום

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram